| T?t p? videnskaben

Hvad har vi l?rt af #Metoo?

Allerede inden #metoo-b?lgen gik i gang, var lektor ved RUC, Kenneth Reinicke, i gang med et forskningsprojekt for at kortl?gge, hvorfor m?nd kr?nker. En del af l?sningen kan v?re bedre seksualundervisning i folkeskolen, mener forskeren.
Kenneth Reinicke
Efter #metoo er det blevet mere legitimt at sige fra, p?peger lektor Kenneth Reinicke. Foto: Uffe 兴发娱乐官网手机版客户端ng.


Kenneth Reinicke er en atypisk forsker. P? hans kontor st?r adskillige b?ger med farverige omslag og mundrette titler som ‘De unge f?dre’, ‘M?nd i lyst og n?d’ og ‘M?nd: K?n under Forvandling’; allesammen med hans navn p? ryggen. Han l?gger ikke skjul p?, at han langt hellere vil skrive til en bredere offentlighed end til sn?vre, videnskabelige kredse. Og noget tyder p?, at det er en brugbar strategi - i hvert fald er hans seneste forskningsprojekt blevet rystende relevant for n?rmest enhver voksen borger p? kloden:

Han har unders?gt, hvorfor m?nd kr?nker, og hvilke typer kr?nkere der findes, og mens hele verden har ladet sig chokere over omfanget af seksuel chikane og overgreb, har Kenneth Reinicke kunne f?lge med igennem et prisme af indsigt fra flere ?rs forskning inden for et omr?de, der kan samles under betegnelsen ”m?nds destruktive adf?rd.”

L?s ogs?: De n?sten synlige m?nd. 
 

Tre typer kr?nkere

Kenneth Reinickes forskning har blandt andet kortlagt tre arketyper blandt mandlige kr?nkere, som sp?nder fra ‘den hardcore’, alts? den bevidste kr?nker; over ‘opportunisten’, som griber en mulighed uden egentlig at have en planlagt hensigt; og til ‘den ubevidste’, alts? klodsmajoren, der bare ikke kan finde ud af at beg? sig og derfor kommer til at g? alt for langt. Selve den sondring er vigtig for at forst?, hvor mange forskellige m?der, man kan kr?nke p? - og hvor forskelligt en situation kan opleves:

?Da det her felt dukkede op i 70’erne, var det mest p? arbejdspladserne og uddannelsesinstitutionerne, at det blev belyst, men der er jo en gigantisk m?ngde af kr?nkelser ude i det offentlige rum, som hidtil ikke er blevet opfattet af samfundet som noget kriminelt. Man f?r en fornemmelse af, at det har v?ret s? selvf?lgeligt et eksistensvilk?r for kvinder at blive chikaneret, at man slet ikke har villet problematisere det, fordi det jo bare var en del af kulturen,? forklarer Kenneth Reinicke, der havde forventet, at der f?r eller siden ville komme en ‘revolution’ som #metoo. Det, han ikke havde forudset, var omfanget af det:

?Jeg havde aldrig, aldrig troet, at #metoo ville blive s? stort. Jeg var i gang med min forskning og havde l?st en del om emnet, men jeg havde p? ingen m?de set, hvor stort det ville blive, og at der ville komme s? stort et forandringspotentiale,? husker han.
 

Et l?rings?jeblik

Det forandringspotentiale, han taler om, er blevet et kernepunkt i den l?ring, vi kan tage med fra de seneste m?neders fokus p? seksuel adf?rd, mener han:

?Det er virkelig et l?rings?jeblik lige nu. Det er en opfordring til m?nd om at t?nke over deres adf?rd og forandre sig. Det bedste, der kan komme ud af det, er, at vi f?r en pr?cisering af, hvad der er kulturelt legitimt at efterstr?be og f?r pr?ciseret, hvordan man b?r opf?re sig.

Lidt bredere handler det om, at m?nd f?r indsigt i, hvad det m?ske er, de har undladt at t?nke over hidtil.

?Jeg har da f.eks. aldrig selv, n?r jeg har v?ret i byen, t?nkt over muligheden for at opleve seksuelle overgreb p? mig selv. Det sker jo kun sj?ldent for en mand, s? jeg oplever #metoo som en bevidstg?relse af kvindernes perspektiv,? forklarer Kenneth Reinicke.

Selvf?lgelig vil enhver politiker g? ud og sige, at det er noget skidt, at der finder overgreb sted, men der er ikke sket meget andet end det, rent politisk.

S? selv om vi allerede nu ser, at “metoo-b?lgen” er begyndt at drive over, s? er der kommet en reel forandring, som vi vil kunne m?rke i al fremtid, mener han:

?Jeg tror, at mange har l?rt, at det handler om, at man ikke skal lade sine behov g?lde for dem, man st?r over for p? baren eller p? arbejdspladsen. Det handler om, at man naturligvis stadigv?k skal kunne flirte, men p? en m?de, hvor man samtidig udviser respekt. Hvis du vil ind i en anden persons intimsf?re, s? skal du f?rst have lov. Det er noget af det, vi har l?rt af metoo-bev?gelsens budskaber,? siger Kenneth Reinicke, som mener, at de vil komme til at give udslag langt ind i vores allesammens hverdagsliv:

?Efter #metoo er det blevet mere legitimt at sige fra, og hvor man f?r som kvinde ville blive affejet, s? bliver man lyttet mere til nu - og det betyder s? ogs?, at kvinderne bliver mere bevidste omkring, hvad de skal finde sig i. Og det samme g?lder i ?vrigt for m?ndene.?

 

Metoo
Lektor Kenneth Reinicke havde ikke troet, at #metoo ville blive s? stort, og at det ville medf?re s? stort et forandringspotentiale. Foto: Colourbox
Metoo
Forskeren Kenneth Reinicke mener, at vi som samfund har svigtet kvinderne. Foto: Colourbox