Doktorafhandling s?tter festivalkulturen i nyt lys
Corona-situationen i 2020 bet?d, at mange livemusik-arrangementer m?tte udskydes eller aflyses efter ?rtier med v?kst i branchen. V?ksten skyldes, at mange mennesker har f?et mere fritid og velstand, men ogs? at en ny international branche har udnyttet potentialerne. Branchen har medvirket til, at koncerter og festivaler i h?jere grad er blevet til forbrugerkultur for et langt st?rre publikum. Det er en af konklusionerne i doktorafhandlingen 'A Better Place for Music? The Social Study of Musical Performance Institutions', som lektor Fabian Holt fra 兴发娱乐官网手机版客户端 Universitet forsvarede i efter?ret.
Afhandlingen giver et teoretisk grundlag for liveomr?det ved at stille sp?rgsm?lstegn ved, hvad branchen har gjort ved koncert- og festivalkulturen.
?n af de cirka tyve festivaler i Europa, som Fabian Holt har unders?gt, er Tomorrowland i Belgien. Festivalen er visuelt orienteret med et oplevelsesdesign, som rummer spektakul?re effekter, og pr?senterer musik fra toppen af hitlisterne. Ved at udvikle deres visuelle identitet og pr?sentere mere popul?r musik er festivaler generelt blevet mere attraktive for store publikummer og for store sponsorer og underholdningskoncerner.
Flere af de st?rste danske festivaler ejes i dag af store internationale virksomheder.
"Festivalejere har tjent mange penge p? at s?lge eller udvikle deres respektive festivaler til internationale koncerner og investorer, og de udenlandske ejere g?r det for at ?ge oms?tningen og stiller derfor nye krav til eksempelvis programindhold og ugentlige afrapporteringer," fort?ller Fabian Holt.
Institutioner i international konkurrence
Hidtil har forskere set koncerter og festivaler som enkeltst?ende begivenheder, men n?r begivenheder gentages, f?r de en genkendelig form og bliver et fast holdepunkt for publikum og musikere. Festivaler og koncerter bliver med andre ord til institutioner.
"Mange forbinder kulturinstitutioner med teatre og museer, men spillesteder og festivaler for musik er ogs? en form for institutioner, fordi de skaber regelm?ssighed og udg?r faste holdepunkter for kunstnere og publikum. Den udvikling kan v?re n?dvendig for at overleve i markedet. Det er blevet mere relevant at se dem som institutioner, fordi de er blevet en del af et st?rre bureaukratisk netv?rk best?ende af store virksomheder og internationale mediemarkeder," forklarer Fabian Holt.
N?r festivalerne har udviklet sig til institutioner, danner det nogle rammer, som kan v?re sv?re at bryde.
"Festivalarrang?rerne kan f?le sig n?dsaget til at f?lge med den m?de, som festivaler generelt udvikler sig p?. N?r festivaler er blevet institutioner, bliver det en dominerende tendens, og jo st?rre konkurrencen er mellem festivaler, jo mere bliver den enkelte festival p?virket. Hver festival skal hele tiden f?lge med, tilpasse sig og pr?ve at forny sig i forhold til de andre. F.eks. er mange festivaler over en ?rr?kke begyndt at pr?sentere flere internationale stjerner og udvikle mere luksuri?s mad og service, og den udvikling er et resultat af lokal og international konkurrence," siger lektoren.
Analyse af koncertindustriens udvikling
Afhandlingen viser, at for samfundet har festivalernes fremgang medvirket til en udvikling i turisme, som har medf?rt en ?konomisk v?kst, og i byer med store festivaler har det skabt en stolthed over at huse disse store begivenheder, som i flere tilf?lde ligger uden for de helt store byer.
De f?rste musikfestivaler, som de kendes i dag, opstod i 1960'erne og 1970'erne, og de startede med bare én scene. Nu har mange af dem fem-seks scener, hvor der er nonstop-musik fra midt p? dagen til godt ud p? natten.
Om udviklingen er positiv eller negativ, kommer an p? ?jnene, der ser.
"Det afh?nger af ens smag og v?rdier. De g?ster, der gerne vil h?re den mest popul?re popmusik, opleve store, flotte sceneshows og have et h?jt serviceniveau, har f?et bedre festivaler. Men de g?ster, der s? festivaler som et gr?srodsbaseret alternativ til underholdningsbranchen, er mindre begejstrede," siger Fabian Holt.
Afhandlingen udgives under titlen 'Everybody Loves Live Music: A Theory of Performance Institutions' p? University of Chicago Press.
Kontaktinformation
Lektor Fabian Holt, e-mail: fabianh@ruc.dk, tlf.: 4674 3815