Indere er mindre vegetariske, end vi tror
Indien er et land befolket af vegetarer, der dyrker den gr?nne livsstil og lever af ris, linser og peberfrugter. S?dan t?nker mange om Asiens n?stmest folkerige land. Men hvordan ser det ud, n?r man g?r t?t p? den almindelige inders f?devarevaner? Det kaster et netop afsluttet forskningsprojekt st?ttet af Det Frie Forskningsr?d nyt lys over.
Myten om et vegetarisk land
Lektor p? RUC Johan Fischer har foretaget feltstudier i byen Hyderabad, der ligger i delstaten Telangana i det sydlige Indien, for at kortl?gge middelklasse-hinduers forbrugsm?nstre og det indiske marked for k?d og vegetariske produkter. Hans forskning viser, at der reelt er meget f?rre vegetarer i Indien, end vi antager:
?I nogle omr?der bliver der spist langt, langt mere k?d, end nogle forskere har dokumenteret tidligere. Hinduer i Hyderabad er generelt ikke vegetarer: Omkring 90% af respondenterne i min sp?rgeskemaunders?gelse opfattede ikke sig selv som vegetarer. Dette g?lder ogs? i h?j grad for de h?jeste sociale grupper,? fort?ller Johan Fischer.
Ca. 80% af den indiske befolkning er hinduister, og derfor er denne gruppe s?rligt interessant at besk?ftige sig med. Johan Fischers feltstudier fra byen Hyderabad i det sydlige Indien for at kortl?gge middelklasse-hinduers forbrugsm?nstre og det indiske marked for k?d og vegetariske produkter.
Hans forskning viser, at der reelt er meget f?rre vegetarer i Indien, end vi antager:
?I nogle omr?der bliver der spist langt, langt mere k?d, end nogle forskere har dokumenteret tidligere. Hinduer i Hyderabad er generelt ikke vegetarer: Omkring 90% af respondenterne i min sp?rgeskemaunders?gelse opfattede ikke sig selv som vegetarer. Dette g?lder ogs? i h?j grad for de h?jeste sociale grupper,? fort?ller Johan Fischer.
Ca. 80% af den indiske befolkning er hinduister, og derfor er denne gruppe s?rligt interessant at besk?ftige sig med. Johan Fischers feltstudier fra byen Hyderabad i det sydlige Indien viser, at ni ud af ti af indbyggerne spiser k?d. Tallene er de samme, n?r man isoleret ser p? gruppen af hinduister i Hyderabad.
B?de indiske og vestlige forskere har typisk v?ret fascineret af fort?llingen om, at det er et meget vegetarisk sted, et alternativ til vestlig k?dspisning
Det forholder sig anderledes i andre byer og stater i Indien, p?- peger Johan Fischer, men han mener alligevel, at feltstudiet siger noget om, at det samlede billede af Indien som et meget vegetarisk land er fortegnet.
Hvorfor er myten om de vegetariske indere s? sejlivet?
?B?de indiske og vestlige forskere har typisk v?ret fascineret af fort?llingen om, at det er et meget vegetarisk sted, et alternativ til vestlig k?dspisning. Det handler om, at man ser Indien som et spirituelt, fredeligt og religi?st land beboet af hinduer. Som et dejligt supplement til vesten, som st?r for rationalitet og videnskab, og der har billedet af fredelige, vegetariske hinduer passet rigtig godt ind i.?
Ogs? i dag ser fx vestlige bev?gelser inden for vegetarisme Indien som en slags historisk ideal for, hvordan man kan praktisere den vegetariske livsstil.
?Men det er et ret filtreret billede,? fort?ller Johan Fischer.
Hindunationalisme vs hypermarkeder
I k?lvandet p? ’hinduiseringen’ af stat og samfund i Indien er vegetarisme og vegetariske markeder blevet vigtige ?konomiske, politiske og kulturelle sp?rgsm?l.
Traditionelt har en relativt stor del af hinduerne v?ret vegetarer, da hinduismen fore- skriver vegetarisme baseret p? begrebet ahimsa eller 'ikke-vold'. Samtidig anses k?er for at v?re hellige, og derfor er oksek?d tabu.
F?nomenet er de senere ?r blevet tydeliggjort af denhindunationalistiske premiereminister Narendra Modi, som blev genvalgt i maj. Modi g?r meget ud af at promovere, at Indien er, og b?r v?re, et vegetarisk land. Han er selv streng vegetar og er med til at tegne et billede af Indien som et vegetarisk og religi?st land, hvor det kun er de kastel?se indere og muslimer, der spiser k?d. Samtidig blev slagtning af k?er gjort ulovligt flere steder i Indien i 2014, og der er sket en stigning i vold mod muslimer, der mist?nkes for at slagte k?er.
Men sidel?bende med dette, pr?ger en anden tendens Indien. i disse ?r, fort?ller Johan Fischer. Der er st?rke markedskr?fter p? spil, og for f?rste gang i historien kan man i Indien finde k?d side om side med andre f?devarer i Indiens nyetablerede hypermarkeder, som svarer til et Bilka-varehus i Danmark.
F?r var k?d helt adskilt fra andre typer f?devarer, og man m?tte g? p? markedet for at k?be k?d:
?Der sker forandringer i Indien i disse ?r. Der er kommet nye indk?bsm?nstre. Og en r?kke hypermarkeder er ?bnet i hele Indien,? fort?ller Johan Fischer.
Meat modernity
Mange hinduer spiser alts? k?d, selvom myten om det vegetariske Indien lever i bedste velg?ende, fort?ller Johan Fischer.
?Tidligere var det s?dan, at k?d blev solgt af slagtere, der typisk er lavkaster eller muslimer. Dette foreg?r stadig, men det nye er, at i hypermarkeder er det hele samlet, s? der foreg?r en normalisering, som g?r at velst?ende vegetarer ogs? kommer i kontakt med fersk k?d, hvis de handler i de nye hypermarkeder,? p?peger Johan Fischer.
?Man kan sammenligne dette med nye varer som snegle eller fr?l?r i danske k?lediske. Forbrugerne undrer sig m?ske i starten, men t?nker s? ’n? ja, s?dan er det’. Det handler om tilv?nning og fleksibilitet,? siger forskeren.
I Danmark og mange steder i Vesten er det gr?nne smart og moderne. Men i Indien er k?d meget moderne mange steder. Man kan tale om en slags meat modernity
Johan Fischer har via sin forskning opdaget, at forbrugerne i Indien ofte betragter k?d som sundt. Flere betragter det n?sten som en slags medicin, modsat i vesten, hvor man pr?diker ’eat your greens’, og oplever hele den gr?nne b?lge. Is?r i de store byer med h?je indbyggertal og meget forurening, og hvor folk ofte bliver syge, bliver k?d betragtet som noget sundt - ogs? blandt hinduer:?N?r k?d betragtes som en slags medicin eller kosttilskud, bliver religi?se forskrifter mindre vigtige. Flere af mine informanter forklarede, at oksek?d kunne have s?dan en medicinsk effekt,? fort?ller Johan Fischer.
?I Danmark og mange steder i Vesten er det gr?nne smart og moderne. Men i Indien er k?d meget moderne mange steder. Man kan tale om en slags meat modernity,? forklarer Johan Fischer.
Kastel?se k?dspisere
Det, man spiser, har i mange ?r v?ret helt uadskilleligt fra det sociale hierarki i Indien. Men ogs? her er der opbrud i landet. Traditionelt set har det at spise k?d v?ret forbundet med de laveste grupper i kastesystemet, de kastel?se, som traditionelt ogs? spiser oksek?d. Igen er billedet i det moderne Indien i dag mere sammensat:
?Faktisk er nogle af de kastel?se vegetarer. Omvendt er det for mange kristne vigtigt at spise k?d for at distancere sig fra et hindu-domineret system, som de betragter som en form for falsk renhed,? fort?ller Johan Fischer.
Paralleller til Danmark
I Vesten og i Danmark ser man i ?jeblikket en voksende vegetarisme og veganisme, og Johan Fischer mener godt, at man kan drage paralleller til Indien, selvom udgangspunktet for vegetarismen ikke er religi?st betinget i Vesten:
?Vi begynder at se, at vegetarisme og veganisme bliver fremstillet som den eneste rigtige m?de at leve p? – fx for at undg? klimaforandringer, hvor det i Indien handler mere om traditionelle v?rdier,? siger Johan Fischer og forts?tter:?I b?de Indien og Danmark er det i stigende grad omdiskuteret, om den enkelte har en moralsk forpligtelse til at leve p? en bestemt m?de, eller om det snarere er det politiske system, der skal regulere eller beskatte, hvad vi spiser.?
Johan Fischers resultater har bl.a. v?ret publiceret i tidsskriftet ’International Journal of Asia Pacific Studies.
Stram f?devareregulering
Alle f?devarer i Indien, der er pakket ind i emballage, er markeret med enten en lille gr?n prik eller en lille brun prik. Gr?n betyder, at varen er vegetarisk, mens den brune prik viser forbrugeren, at her er der tale om en vare, der er ikke-vegetarisk. Selv en Coca-Cola b?rer det lille gr?nne m?rke. Det viser, at hele denne proces tages meget alvorligt, og at denne form for m?rkning i h?j grad er standardiseret.
”Det paradoksale er, at Indien generelt ikke er et sted med s?rlig god f?devareregulering, men n?r det g?lder vegetariske og ikke-vegetariske produkter er der en meget stram f?devareregulering,” fort?ller samfundsforsker fra RUC Johan Fischer, der forsker i f?devareregulering og vegetarisme i Indien.